SBLM1053 Bahasa Pengurusan Kumpulan C14

Kwan Wee Soon 126554
Chen Ming Chuen 126683
Loo Zhi Yang 126687
Chew Beng Lang 126762
Siti Zaleha Bt Rahim 128423
Norhelmiza Shamimi Bt Md Radzi 128424
Norasykeen Bt Mohd Baharom 128426
Kang Min Siew 196979
Ng Fang Tai 197536
Hema Subramaniam 199848

Sunday, August 15, 2010

Bahan-bahan Membuat Yoyo Cina

Secara tradisional, yoyo cina diperbuat daripada buluh, tetapi buluh sangat mudah untuk berehat dan tidak bersesuai untuk trik-trik yang terlalu rumit. Biasanya, nilon digunakan sebagai bahan membuat jaring. Bagaimanapun, yoyo cina sekarang diperbuat daripada plastik untuk menambah daya tahan. Tongkat masih menggunakan kayu keras sebagai bahan utama, tongkat yang diperbuat daripada kayu lebih murah dan lebih sesuai kepada pemula. Ada juga tongkat yang diperbuat daripada aluminium, Lucite, karbon, logam dan Fibreglass. Fibreglass bersifat ringan dan kuat. Tongkat logam menawarkan sifat ringan tanpa mengurangkan kekuatan dan merupakan pilihan yang baik bagi mereka yang ingin melakukan "high stress whips" dan trik-trik yang lain. Sesetengah yoyo cina mempenyai alur dipasang di tepi cakera, alur ini menbolehkan yoyo cina membuat suara bersiul apabila berputar dengan kelajuan tinggi.
-Kang Min Siew 196979-

3 comments:

  1. entri ini memang menberikan saya pengetahuan yang cukup tentang bahan-bahan yang membuat yoyo cina. Sebelum menbace entri ini, saya hanya tahu yoyo-cina diperbuat oleh kayu sahaja, tetapi sebenarnya yoyo cina boleh diperbuat oleh bahan lain kecuali kayu.

    ReplyDelete
  2. wow..rupanya pembuatan yoyo cina juga merupakan suatu pengetahuan yang luas. entri ini memang menberikan kita pengetahuan yang terharga. Terima kasih atas berkongsi pengetahuan ini!

    ReplyDelete
  3. Entri ini memang memanfaatkan semua orang termasuklah pemain ataupun bukan pemain. Dengan wujudnya entri yang penuh dengan pengetahuan , kita dapatlah lebih memahami yoyo cina secara mendalami. Entri seperti ini haruslah dikemas-kinikan dari semasa ke semasa demi mengekalkan dan mengamalkan budaya permainan tradisional.

    ReplyDelete